Majiteľom firiem, podnikov, e-shopov či webových stránok od 25. mája 2018 pribudli nové povinnosti, s akými sú už pravdepodobne dobre oboznámení a týkajú sa všeobecnej ochrany osobných údajov zákazníkov, respektíve užívateľov. Toto nariadenie EÚ je nám všetkým známe hlavne pod skratkou GDPR ( General Data Protection Regulation), ale priznávam, že nie je hanbou, pokiaľ v niektorých bodoch ešte stále nemáte jasno a istotu, či spĺňajú súčasné požiadavky. Preto ani nie je tajomstvom, že o profesionálne vypracovanie gdpr nemálo súkromných osôb požiada odborníkov za istý poplatok.
Ignorovaním alebo porušením týchto nariadení sa totiž vystavujeme reálnemu riziku v podobe pokuty, ktorá predstavuje 4/% z ročného obratu. Vo viacerých prípadoch vravíme o možnej penalizácii v miliónových hodnotách čo však neznamená, že pozor by si nemali dať takisto menšie alebo rozbiehajúce sa podniky, respektíve tiež e-shopy či weby. Pre nich by strata mohla byť fatálnejšia a nariadenia GDPR sú rovnake prísne pre každého.
V tomto článku si síce neposkytneme profesionálny návod ako detailne postupovať v každom bode, ale zato si skúsime rozpísať niekoľko všeobecných, avšak dôležitých rád, ako možnému zneužitiu užívateľských dát predísť.
Dôležité, čiže zmienené dáta sa nachádzajú v zariadení, akým je notebook, mobil, tablet či počítač. Nie je vylúčené, že nemôže prísť k ich strate a následnému zneužitiu obsahu, preto ako prvý krok môžeme tieto zariadenia zašifrovať, čím sa v prípade straty uchránime pred komplikovanými postupmi.
Majte takisto napamäti, že citlivé údaje sa nachádzajú v dokumentom a najmä e-mailoch (objednávky, zmluvy apod). Je preto v tomto prípade dôležité zabezpečiť prístup k nim.
Užitočnou radou je takisto mať už vopred nachystanú žiadosť o odstránenie osobných údajov v prípade, že vás zákazník s touto požiadavkou osloví. Má na to právo, a preto vás takáto situácia nesmie zaskočiť.